No pirmā koka riteņa līdz trakākajiem mūsdienu velosipēdiem

Velosipēds ir kļuvis par neatņemamu ikdienas sastāvdaļu miljoniem cilvēku visā pasaulē. Bet vai esi kādreiz aizdomājies, kā šis divriteņu brīnums radās un kā viss ir attīstījies līdz mūsdienām? Šajā rakstā apskatīsim velosipēdu evolūciju – no pirmā primitīvā modeļa līdz modernākajiem un trakākajiem velosipēdiem pasaulē.

Pirmais velosipēds pasaulē – bez pedāļiem un ķēdēm

Pirmais velosipēda prototips tika izgudrots 1817. gadā vācu barona Karla Draisa (Karl Drais) darbnīcā. Viņa radītais transportlīdzeklis, kas pazīstams kā “Draizīne” jeb “skrienošā mašīna”, bija izgatavots no koka un tam nebija ne pedāļu, ne ķēžu – cilvēki to kustināja, atsperoties ar kājām pret zemi.

 

Pedāļu un ķēdes piedziņas revolūcija
  1. gados Francijā tika izgudrots Velocipēds – velosipēds ar pedāļiem, kas piestiprināti tieši pie priekšējā riteņa. Tam bija milzīgs priekšējais ritenis un ļoti mazs aizmugurējais ritenis, kas padarīja braukšanu riskantu un nestabilu. Taču tas bija pirmais velosipēds, kuru darbināja ne tikai kāju spēks, bet arī mehāniska sistēma.

  2. gadā anglis Džons Kempstars radīja “drošo velosipēdu” (safety bicycle), kas izskatījās līdzīgs mūsdienu modeļiem – vienāda izmēra riteņi, ķēdes piedziņa un daudz stabilāka konstrukcija. Šis modelis aizsāka moderno velosipēdu laikmetu.

 
No vienkārša transporta līdz tehnoloģiskam brīnumam
  1. gadsimta gaitā velosipēdi kļuva pieejamāki un ērtāki. Parādījās jauni modeļi, kas pielāgoti dažādiem braukšanas stiliem:

  • Kalnu velosipēdi (MTB) – radīti nelīdzeniem apvidiem un ekstrēmai braukšanai.

  • Šosejas velosipēdi – ātri un aerodinamiski, paredzēti sacensībām.

  • Saliekamie velosipēdi – ērti transportēšanai un uzglabāšanai.

  • Elektrovelosipēdi – aprīkoti ar elektrisko motoru, lai palīdzētu pedāļu minēšanā.

Mūsdienās velosipēdu tehnoloģijas turpina attīstīties – viedās ķiveres, GPS navigācija, bezkameru riepas un pat pašbraucošie velosipēdi ar mākslīgo intelektu.

 

Modernākie un trakākie velosipēdi pasaulē

Ja meklē ekstrēmus un inovatīvus velosipēdus, šeit ir daži no trakākajiem modeļiem:

  1. Trefecta DRT – viens no modernākajiem elektrovelosipēdiem pasaulē. Tas ir militāra līmeņa e-MTB, kas var sasniegt līdz pat 70 km/h un nobraukt 200 km ar vienu uzlādi.

  2. FLIZ koncepts – šis dīvainais velosipēds patiesībā nav pat īsti velosipēds, jo tam nav pedāļu! Braucējs tajā karājas ar ķermeni un skrien, lai to iekustinātu.

  3. Cyclotron Bike – futūristisks velosipēds bez spieķiem, kas izmanto LED apgaismojumu un piedāvā viedās tehnoloģijas, piemēram, automātisko pārnesumu pārslēgšanu.

  4. Lidvelosipēds Hoverbike – vēl nav komerciāli pieejams, bet prototipi rāda, ka nākotnē varēsim lidot ar velosipēdiem!

 
Kādi būs velosipēdi nākotnē?

Ar katru gadu velosipēdi kļūst gudrāki, ātrāki un efektīvāki. Inženieri jau strādā pie viedajiem velosipēdiem, kas spēs autonomi pārvietoties, analizēt satiksmi un pielāgoties braucēja vajadzībām. Nākotnē varētu būt arī velosipēdi ar ūdeņraža degvielas elementiem, kas padarītu braukšanu vēl videi draudzīgāku.

Velosipēds ir izgājis garu ceļu no koka “skrienošās mašīnas” līdz augstas tehnoloģijas braucamrīkiem. Un kas zina – varbūt nākotnē mēs brauksim ar lidvelosipēdiem un jaudīgiem elektrovelosipēdiem, kas pārspēs pat automašīnas? 🚴‍♂️⚡

Kāds ir trakākais velosipēds, par kuru esi dzirdējis? Dalies ar mums komentāros! #velosipēdi #inovācijas #riteņbraukšana

uzraksti komentāru